زیره کفش TPU

زیره کفش TPU

TPU (پلی اورتان ترموپلاستیک) یک ماده مدرن از پلی اورتان ها و ترموپلاستیک است که بر اساس پلی استرها ساخته شده است. این نوع زیره در واقع خواص 2 مواد ترموپلاستیک و پی یورتان را دارد که مقاومت بالایی در برابر سایش دارد همچنین خاصیت ارتجاعی این نوع زیره بالاست و قالب‌گیری آن آسان است. به عبارت دیگر زیره های TPU ساختارهای پلیمری هستند که خواص پلاستیکی خود را تحت گرما و فشار حفظ می کنند. این نوع زیره همچنین مقاومت خوبی در برابر انواع مواد شیمیایی به ویژه روغن بور، روغن ها و بسیاری از انواع حلال دارد، ساختار سبکی دارد، روغن و مایع را جذب نمی کند، در برابر جریان الکتریکی مقاوم است، ضد باکتری، نشکن است. 
 

 

ساختار شیمیایی زیره TPU

TPU در نتیجه واکنش چندافزودنی بین دی ایزوسیانات و یک یا چند دیول تشکیل می شود. این مواد  می تواند مانند لاستیک ها نرم و به سختی پلاستیک باشد. این ویژگی به دلیل وجود دو بخش سخت و نرم در ساختار شیمیایی آن است. بخش های نرم در ساختار آن پلی ال ها و بخش های سخت ایزوسیانات ها هستند. بسته به نوع ایزوسیانات، آنها را می توان به آلیفاتیک یا آروماتیک طبقه بندی کرد. بخش نرم انعطاف پذیر طولانی تا حد زیادی خواص عملیاتی دمای پایین، مقاومت در برابر آب و هوا، مقاومت در برابر حلال و خواص مکانیکی را کنترل می کند.

موارد استفاده از مواد TPU

زیره کفش، سطح معقول، برچسب های گوش، خط کش، کابل، چرخ های صنعتی، شیلنگ و لوله، واشر، ظروف محافظ، غربال های معدن، زنجیر بدون لغزش، چکمه های اسکی


مزایای زیره TPU 

 


1.    خاصیت ارتجاعی 

زیره های TPU بدون اجزای فلزی خاصیت ارتجاعی بالایی دارند. این به این معنی است که قالب‌پذیر است و بهتر از سایر مواد با شکل پا منطبق است و باعث می‌شود که کف پا به طور کلی راحت باشد.

2.    انعطاف پذیری بالا

انعطاف پذیری مواد این امکان را به وجود می آورد که بسته به خط، شکل یا نوع کفشی که سازنده تولید می کند، طیف بسیار گسترده ای از زیره ها تولید شود.

3.    قابل بازیافت

پلی یورتان ترموپلاستیک قابل بازیافت است و کفش های TPU را به محصولی سازگار با محیط زیست تبدیل می کند.

4.    هدایت الکتریکی کم

دوام کفش با استفاده از این الاستومر در زیره افزایش می یابد و آن را به اولین ماده ای تبدیل می کند که توسط تولید کنندگان چکمه های ایمنی استفاده می شود.

5.    مقاومت در برابر سایش

زیره‌های TPU دارای سطح بالایی از مقاومت هستند که سطوح فرسایش و دمای پایین را به حداقل می‌رساند، حداقل سایش را در برابر اصطکاک با روغن‌ها و گریس‌ها نشان می‌دهد و مزیت بیشتری به کفش‌هایی که از این ماده استفاده می‌کنند، اضافه می‌کند.

6.    قالب‌گیری آسان

استفاده از این زیره ها علاوه بر افزایش تمام ویژگی های فیزیکی کفش، به دلیل جذب سریع چسب بدون نیاز به حلال های هالوژنه، باعث سهولت در ساخت آن ها می شود و در نتیجه استفاده از حلال ها حذف می شود.

از سایر ویژگی های مهم زیره TPU می توان به مقاومت در برابر روغن ها و مقاومت بالا در برابر دماهای پایین و مقاومت در برابر حرارت کم نیز اشاره کرد.

برای مشاهده محصولات مرتبط با هر نوع زیره روی آن زیره لاستیک ، زیره ترمو ، زیره PU و زیره EVA روی هر کدام کلیک کنید.

 
مدیر سایت