معرفی انواع کفش و کاربرد آنها - قسمت دوم

معرفی انواع کفش و کاربرد آنها - قسمت دوم

در قسمت اول مقاله معرفی انواع کفش و کاربرد آنها 17 مدل کفش معرفی و بررسی شد. در این قسمت به معرفی 20 مدل کفش پرداختیم که هر کدام جزئیات و کاربردهای هر کدام بررسی شده است. با توجه به تنوع بالای انواع کفش این مقاله 2 قسمت دیگر نیز خواهد داشت تا بتوانیم تمام مدل های کاربردی و به روز کفش ها را بررسی کنیم. 

کفش پاشنه مخروطی (Cone Heels)
پاشنه مخروطی پاشنه ای است که شکل آن شبیه به بستنی است. آن‌ها ظاهری شبیه به کفش‌های رکابی دارند، اما به لطف طرحی که از کف آن پهن شروع می‌شود و تا یک نقطه باریک می‌شود، راحت‌تر و حمایت‌کننده‌تر هستند.

  


کفش پاشنه بلند چوب پنبه ای (Cork High Heels)
کفش های پاشنه بلند چوب پنبه ای ظاهری متمایز به کفش ارائه می دهند. طراحی چوب پنبه‌ای حتی در کفش‌های مجلسی نیز حال و هوای سازگار با محیط زیست را ایجاد می‌کند. چوب پنبه نیز یک انتخاب راحت است که سبک تر از چوب و چرم معمولی است. اگر چوب پنبه پاشنه بلند به سمت کف پا کشیده شود، می تواند به جلوگیری از مرطوب شدن پای پوشنده با عرق کمک کند، که به جلوگیری از بو و عفونت های باکتریایی کمک می کند. این به این دلیل است که چوب پنبه رطوبت را جذب می کند.
 


کفش پارچه ای (Canvas Shoes)
 کفش های بوم یا پارچه ای، کفش هایی هستند که از پارچه برزنتی ساخته می شوند. در حالی که ما معمولاً کفش‌های برزنتی را آن‌هایی می‌دانیم که مانند کفش‌های کتانی معمولی طراحی شده‌اند، اما پارچه برزنت را می‌توان تقریباً در هر نوع کفشی استفاده کرد. پارچه برزنت برای اسلاید، صندل، و حتی برخی از چکمه ها محبوب است. کفش‌های برزنتی قابل شستشو، سبک و معمولاً ارزانتر از کفش های ساخته شده از چرم است. آنها معمولا یک زیره لاستیکی دارند.



کفش حرفه ای ورزشی (Cross Trainers)
کراس ترینرها کفش های ورزشی هستند که ویژگی های چندین نوع کفش را دارند. آنها ممکن است دارای بالشتکی باشند که به هر قسمت از پا پایداری می بخشد، که باعث می شود آنها نسبت به کفش هایی که فقط برای یک ورزش طراحی شده اند، همه کاره تر باشند. بسیاری از مردم ترن های متقاطع را ترجیح می دهند زیرا برای فعالیت های روزمره راحت هستند. آنها انتخاب های خوبی برای افرادی هستند که به طور معمول در چندین ورزش شرکت می کنند.
 


کفش مجلسی (Dress Shoes)
اصطلاح "کفش مجلسی" به هر کفشی اطلاق می شود که در یک رویداد حرفه ای یا رسمی پوشیده شود. آنها با کفش های ورزشی مانند کفش های دویدن و گیره ها متفاوت هستند. آنها همچنین با کفش های معمولی مانند Crocs و کفش های ساحلی متفاوت هستند. با این حال، بسیاری از سبک ها را می توان کفش های مجلسی در نظر گرفت. برخی از این کفش‌ها عبارتند از: کفش‌های آکسفورد، پاشنه‌دار، کفش‌های لوفر، بروگ و ...


کفش مجلسی دربی (Derby Shoes)
کفش های دربی، کفش های مجلسی هستند که دارای بند باز و ساختار سه قسمتی و پانل دار هستند. کفی چرمی دوخته شده و پنجه ای دارند که یا گرد یا کشیده است. آنها از نظر ماهیت شبیه به کفش های بلوچر و آکسفورد هستند. کفش های دربی ممکن است بروگی داشته باشند، اما این تا حدودی نادر است. این کفش ها تقریبا همیشه پاشنه کوتاهی با کفی نازک دارند، اما برخی از طراحان موفقیت را با زیره های ضخیم و گوه هایی روی کفش های دربی خود دیده اند.


کفش صندل (Espadrilles)
" اسپادری ها " صندل های معمولی با رویه بوم و زیره طناب دار هستند. آنها ممکن است لغزنده صاف یا گوه های پاشنه بلند باشند. آنها گاهی اوقات بند مچ پا دارند. این مدل کفش در اسپانیا به عنوان کفش دهقانی نشات گرفت اما در قرن بیستم مد شد. امروزه اسپادری‌ها به عنوان لباس‌های غیررسمی یا ساحلی یک منظره رایج هستند.


کفش آسانسوری (Elevator Shoes)
کفش های آسانسور از طریق کفی های مخفی که به عنوان بالابر شناخته می شوند، ارتفاع را برای پوشنده فراهم می کنند. برخلاف کفش‌های پاشنه بلند یا پلت فرم، کفش‌های آسانسوری برای پنهان کردن ارتفاع اضافه طراحی شده‌اند. این کفش‌ها معمولاً ماهیت رسمی‌تری دارند، اگرچه برخی از کفش‌های آسانسوری نیز وجود دارند که ظاهر ورزشی‌تری دارند. کفی کفش آسانسور معمولاً تنها چند اینچ ارتفاع می‌افزاید، اما برخی تبلیغ می‌کنند که به لطف کفی ضخیم، تا 8 اینچ هم به آن اضافه می‌شود.



دمپایی (Flip-flops)
دمپایی یک نوع صندل هایی است که از یک زیره لاستیکی با یک بند Y شکل (معروف به بند انگشتی) تشکیل شده است که بین انگشت اول و دوم هر پا پوشیده می شود. کف پاها معمولاً صاف هستند و حمایت کمی از پوشنده دارند. کف پا با هر گام به سمت بالا می‌چرخد و از پا دور می‌شود، که نام آن را به صندل می‌دهد. این کفش‌ها معمولاً به عنوان نوعی کفش غیر رسمی پوشیده می شود.


اسکیت نمایشی (Figure Skates)
اسکیت‌های نمایشی نوع خاصی از اسکیت روی یخ هستند که فقط توسط اسکیت بازان استفاده می‌شود. اسکیت بازان حرفه ای چکمه هایی را خریداری می کنند که معمولاً از چرم ساخته می شوند، مچ پا را می پوشانند و دارای کراوات بسته می شوند. سپس تیغه هایی را روی پایه کفش نصب می کنند تا تناسب سفارشی داشته باشند. تیغه های اسکیت بازی کمی خمیده هستند و در نوک انگشتان پا برای توقف و چرخش آسان قرار دارند. اسکیت بازان تفریحی می توانند اسکیت هایی را با تیغه های از قبل نصب شده خریداری کنند.
 

 


کفش گلف (Golf Shoes)
کفش گلف کفش ورزشی است که فقط برای ورزش گلف استفاده می شود. این کفش ها معمولاً دارای میخ یا گیره هایی هستند که برای کشش بهتر در چمن به زیره آن متصل می شوند. در حال حاضر بیشتر زمین‌های گلف به دلیل آسیب‌هایی که میخ‌های فلزی به زمین وارد می‌کنند، فقط میخ‌های پلاستیکی را مجاز می‌دانند. بر خلاف گیره های معمولی، میخ های روی کفش گلف قابل جدا شدن هستند. این به گلف بازان اجازه می دهد تا به راحتی بدون تعویض کفش از زمینی به باشگاه دیگر حرکت کنند.


گالوش (کفش لاستیکی)
گالوش ها که به نام های دیکرسون، آدامس، لاستیک یا روکفش نیز شناخته می شوند، نوعی چکمه لاستیکی هستند که روی کفش می لغزند تا از گل آلود شدن یا خیس شدن کفش جلوگیری کنند. گالوش ها همچنین می توانند چکمه های لاستیکی کوتاهی باشند که روی کفش را می پوشانند یا روکش های پلاستیکی شفافی که در اطراف پای فرد پوشنده بسته شده اند. در بریتانیا، گالوش کفشی است که از مواد ضد آب ساخته شده است تا از کفش آسیب‌پذیر زیر آن محافظت کند و پا را گرم و خشک نگه دارد.
 

              



صندل گلادیاتور (Gladiators)
گلادیاتورها یا صندل های گلادیاتور از نظر فنی چکمه هایی با نوک باز هستند که دهانه های زیادی برای گردش هوا دارند. کالیگا اصلی یک کفی صاف داشت که به دور مچ پا بسته شده بود و از چرم سخت ساخته شده بود. امروزه، گلادیاتورها ممکن است زیر مچ پا قرار گیرند یا تا زانو برسند. آنها ممکن است گره بزنند یا از سگک استفاده کنند و یا زیپ داشته باشند که معمولاً پشت پاشنه پا بسته می شود. زمانی سربازان رومی از گلادیاتورها استفاده می کردند. امروزه آنها صندل های معمولی هستند که برای همه جنسیت ها پوشیده می شوند.

          


کفش پاشنه دار (Heels)
پاشنه ها نواحی برآمده روی پایه پاشنه کفش هستند. کفش‌های پاشنه در همه اندازه‌ها، از ارتفاع جزئی تا چند اینچ بلند هستند. انواع مختلفی از کفش های پاشنه دار وجود دارد که با توجه به شکل آنها نام گذاری می شوند. برخی از این موارد عبارتند از: پاشنه های انباشته، پاشنه های زاویه دار، پاشنه های پینی، آنابل، کفش های رکابی، و گوه ها. کفش های پاشنه بلند در بسیاری از کفش های غیررسمی، حرفه ای و رسمی رایج است.

                    


کفش پاشنه بلند (High heels)
کفش های پاشنه بلند ممکن است به خود پاشنه یا کفشی با پاشنه بلند اشاره داشته باشد. تفاوت کفش های پاشنه بلند با سایر کفش های پاشنه دار این است که پاشنه آن به میزان قابل توجهی از زمین بلند است. بیشتر کفش های پاشنه بلند دارای پاشنه هایی با ارتفاع حدود 10 تا 15 سانتی متر هستند. کفش‌های با پاشنه بلندتر از این به‌طور فزاینده‌ای نادر می‌شوند، زیرا مشکلات سلامتی مربوط به پوشیدن طولانی مدت این اقلام است.



کفش کوهنوردی (Hockey ShoesHiking Boots)
کفش کوهنوردی برای محافظت از پوشنده هنگام کوه نوردی یا پیاده روی در فضای باز ساخته می شوند. آنها پا و مچ پا را در یک ماده ضخیم که از پارچه یا چرم ساخته شده است می پوشانند. آنها دارای پایه های فلزی هستند تا کفش را در هنگام پوشیدن سفت نگه دارند. زیره های لاستیکی به گونه ای طراحی شده اند که زمین های ناهموار را در دست بگیرند و از لغزش در مناطق مرطوب جلوگیری کنند. این کفش ها معمولاً برای محافظت بیشتر از پا، ساق دار طراحی شده اند.      

 
کفش هاکی (Hockey Shoes)
هنگامی که به دنبال کفش هاکی هستید، مطمئن شوید که به دنبال چه نوع هاکی هستید. کفش‌های هاکی روی چمن، کفش‌های کتانی ورزشی با زیره‌های لاستیکی صمغی برای ایجاد کشش در زمین هستند. آنها یقه های کوتاهی دارند که زیر مچ پا قرار می گیرند. کفش‌های هاکی روی یخ با تیغه‌های متصل به بالا بند دار هستند. آنها ثبات پا را ارائه می دهند و همچنین انعطاف پذیری برای توقف و چرخش سریع دارند.


کفش کتانی بلند (High-top Sneakers)
کفش‌های کتانی بلند، کفش‌های ورزشی با ساقه هایی هستند که بالای مچ پا قرار می‌گیرند. این کفش‌های کتانی ممکن است از بوم، چرم یا چرم مصنوعی ساخته شوند. آنها ممکن است کفش های متقاطع یا معمولی باشند، یا ممکن است برای استفاده در یک ورزش خاص مانند بسکتبال طراحی شده باشند. تاپ‌های بلند معمولاً دارای سیستم توری هستند، اگرچه در گذشته، تسمه‌های نوار چسب روی تاپ‌های بلند شیک بودند.



کفش راحتی پاشنه کوتاه (Huaraches)
کفش راحتی پاشنه کوتاه یا صندل های مکزیکی هستند که از بافتن نوارهای چرمی به یکدیگر ساخته می شوند. زیره بیرونی نیز چرمی است یا از یک تکه چوب نازک ساخته شده است. طراحی ثابتی برای هاراچ وجود ندارد زیرا برخی از آنها بسیار ساده هستند در حالی که برخی دیگر بسیار پیچیده ساخته شده اند. هوآراچ ها تنها در صورتی معتبر هستند که دست ساز و با چرم بافته شده باشند. کفش هایی که دست ساز نیستند یا از پارچه یا بوم استفاده می کنند را می توان به سادگی صندل نامید.

قسمت اول مقاله انواع  کفش را می توانید اینجا مطالعه کنید.

این مقاله ادامه دارد...

مدیر سایت