معرفی انواع کفش و کاربرد آنها - قسمت سوم

معرفی انواع کفش و کاربرد آنها - قسمت سوم
 

در قسمت اول و دوم مقاله معرفی انواع کفش و کاربرد آنها حدود 36 مدل کفش معرفی و بررسی شد. در این قسمت به معرفی 28 مدل کفش پرداختیم که هر کدام جزئیات و کاربردهای هر کدام بررسی شده است. با توجه به تنوع بالای انواع کفش این مقاله 1 قسمت دیگر نیز خواهد داشت تا بتوانیم تمام مدل های کاربردی و به روز کفش ها را بررسی کنیم. 
 

اسکیت روی یخ (Ice Skates)

"اسکیت روی یخ" یک اصطلاح عمومی برای چکمه هایی است که تیغه هایی برای پوشیدن روی یخ دارند. اسکیت های یخ بسته به کاربردشان انواع مختلفی دارند. انواع مختلف اسکیت عبارتند از: اسکیت، اسکیت هاکی روی یخ، اسکیت های مسابقه ای و اسکیت های تفریحی. همه اسکیت ها چکمه هایی با ارتفاع های مختلف هستند که دارای تیغه هایی به پایه هستند.

اسکیت (Skates / Rollerblades)

اسکیت ها اسکیت های غلتکی با چرخ هایی هستند که در یک راستا ردیف شده اند. سبک و ظاهری شبیه به اسکیت های یخ دارند. اسکیت ها از چکمه ای تشکیل شده اند که مچ پا را می پوشاند و سپس به چارچوبی متصل می شود که چهار چرخ را نگه می دارد. ممکن است برخی از اسکیت‌ها به عنوان "Rollerblades" یاد کنند، اما این نام شرکتی است که این نوع اسکیت‌ها را تولید می‌کند و نام خود کفش نیست.

چکمه پرش (Jump Boots)

چکمه های جامپ، چکمه های جنگی تا ساق پا هستند که از چرم صاف و مشکی ساخته شده اند. آنها را مانند چکمه‌های رزمی معمولی توری می‌بندند، اگرچه جامپرها معمولاً چکمه‌های خود را به سبک تار عنکبوت می‌بندند. چکمه های جامپ دارای کلاهک های سفت و محکم و نوار چرمی بین پاشنه و کف پا هستند. چکمه های مد طرح دار از بوت های جامپ ممکن است از رنگ ها و مواد مختلف ساخته شده باشند، اما چکمه های جامپ بوت رسمی معمولا مشکی با درخشندگی بسیار بالا هستند.

جک بوت (Jackboots)

جک بوت یک چکمه نظامی است که برای راهپیمایی طراحی شده است. بر خلاف سایر چکمه های نظامی، جک بوت بند نمی شود. این یک چکمه بلند است که در اکثر موارد از میانه یا حتی بالاتر می آید. جک بوت دیگر معمولاً پوشیده نمی شود زیرا به شدت با نازی ها و توتالیتاریسم مرتبط است.

چکمه زانو (Knee Boots)

اصطلاح "چکمه های زانو" به هر چکمه ای اطلاق می شود که به زانو برسد. این به سبک خاصی اشاره نمی کند بلکه به قد آن کفش اشاره دارد. چکمه های زانویی می توانند به چکمه هایی اشاره داشته باشند که زانو را می پوشانند یا درست به زیر کشکک می رسند.

کفش پاشنه بچه گربه (Kitten Heel)

پاشنه بچه گربه یک نوع کفش نیست بلکه اشاره ای به نوع پاشنه روی کفش است. یک پاشنه بچه گربه ظاهر نازکی مانند یک کفش رکابی دارد اما تنها یک اینچ ارتفاع دارد. کفش‌های پاشنه بچه‌دار اولین بار در دهه 1950 دیده شدند، زمانی که انتظار می‌رفت زنان در مراسم رسمی و نیمه رسمی کفش‌های پاشنه دار بپوشند. گاهی اوقات برای دخترانی که برای پوشیدن کفش های بلندتر خیلی جوان در نظر گرفته می شدند، آنها را "پاشنه های مربی" می نامیدند. امروزه کفش‌های پاشنه‌دار بچه‌دار گاهی توسط کسانی پوشیده می‌شود که می‌خواهند کفش پاشنه‌دار بپوشند اما می‌خواهند کفش راحت‌تری داشته باشند.

لوفرها (Loafers)

کفش های لیز هستند که بند یا سگک ندارند. آنها دارای پاشنه کوتاه، بدون پاشنه، یا به ندرت پاشنه های گوه ای هستند. لوفرها بسته به طرح و جنس آنها ممکن است حرفه ای یا غیر رسمی باشند. آنها را می توان با مواد مصنوعی، بوم یا چرم ساخت. متداول‌ترین طرح‌های لوفر عبارتند از: اسب لقمه، منگوله، کیلتی، رانندگی، دمپایی و پنی. اسپادری و کفش قایق نیز از انواع لوفر محسوب می شوند.

مری جینز (Mary Janes)

مری جین یک کفش مجلسی (پمپ) است که دارای یک بند ضخیم و کماندار در بالای پا در نزدیکی مچ پا است. مری جین های کلاسیک دارای پاشنه های کوتاه و جعبه های پنجه گرد و بزرگ بودند. آنها تا حد زیادی توسط دختران جوان ترجیح داده می شدند. مری جین های امروزی ممکن است کفش های صاف، پاشنه دار یا گوه ای باشند. آنها به همراه سبک های پانک و گوت محبوب شده اند.

قاطرها (Mules)

قاطر کفشی است با رویه ای که فقط پنجه و وسط پا را می پوشاند و مچ پا را بدون پوشش می گذارد. بسیاری از قاطرها صاف هستند، اما می توانند پاشنه هایی با هر قد و هر سبکی داشته باشند. قاطرها ممکن است با پارچه، بوم یا چرم با کفی از چرم، چوب پنبه، لاستیک یا چوب ساخته شوند. قاطرها در سبک‌های مختلفی از جمله لوفر، مری جین و کلوگ وجود دارند.

مقرنس (Moccasins)

یک موکاسین معمولی از یک تکه چرم دوخته شده در بالا ساخته شده و به یک زیره چرمی نازک متصل می شود. هدف این کفش محافظت از پا در برابر هوای سرد و زمین های سنگی است. مقرنس‌های سنتی به سبک دمپایی هستند، اگرچه برخی نیز وجود دارند که با توری می‌چرخند. مقرنس ها می توانند ساده، رنگ شده یا مهره ای باشند. آنها معمولا تا مچ پا یا پایین پوشیده می شوند، اما چکمه های موکاسین غیر معمول نیستند.

موکلوک کامیک (Mukluks / Kamiks)

موکلوک ها چکمه های نرمی هستند که در شرایط آب و هوایی شدید سرد پوشیده می شوند. آنها از لحاظ تاریخی با پوست گوزن شمالی یا فوک ساخته می شدند تا ضد آب باشند و پاها را گرم نگه دارند. موکلوک‌های امروزی برای مقابله با هوای سرد طراحی شده‌اند و در عین حال مد هستند. بسیاری در قسمت بیرونی خز دارند که هم کاربردی و هم تزئینی است. موکلوک ها ممکن است به بلندی زانو برسند یا فقط مچ پا را بپوشانند. موکلوک ها را گاهی کامیک می نامند.

راهبان (Monks)

کفش راهب یک کفش مجلسی است که به جای سگک یا بند از بند استفاده می کند. بند راهب روی کفش را می پوشاند و با یک یا دو سگک آن را در قسمت بیرونی محکم می کند. سبک کفش به طور کلی آکسفورد، دربی یا بلوچر با اضافه کردن بند است. آنها را می توان با کت و شلوار یا به عنوان بخشی از یک مجموعه غیر رسمی پوشید.

چکمه موتور سیکلت (Motorcycle Boots)

چکمه های موتورسیکلت برای افزایش ایمنی در هنگام موتورسیکلت طراحی شده اند. بسیاری از این چکمه ها به اندازه کافی بلند هستند تا از ساق پا در برابر لوله های اگزوز داغ روی دوچرخه و زباله های جاده محافظت کنند. آنها همچنین دارای پاشنه کم هستند که به کنترل موتور سیکلت و تعویض دنده کمک می کند. چکمه‌های موتورسیکلت از چرم ضخیم ساخته شده‌اند اما ممکن است برای محافظت بیشتر حاوی پلاستیک یا فلز نیز باشند.

آکسفورد (Oxfords)

آکسفوردها کفش های مجلسی با بند بسته هستند. این به این معنی است که زبانه های چشمی به جای اینکه در بالای وامپ قرار گیرند، زیر vamp وصل شده اند. آکسفورد را می توان از چرم گوساله، چرم اختراعی، جیر، بوم و مواد مصنوعی ساخت. آکسفوردهای لباس معمولا مشکی یا قهوه ای هستند، اما آکسفوردهای غیررسمی تر می توانند در هر رنگ و طرحی باشند.

کفش های باز / کفش های پاشنه دار(Open-toe Shoes / Peep-toe Heels)

کفش های روباز به کفش هایی گفته می شود که دارای جعبه پنجه باز هستند. این ویژگی اغلب در صندل ها و برخی کفش های پاشنه بلند وجود دارد. یک دهانه کوچکتر که فقط دو انگشت اول را نشان می دهد، peep-toe نامیده می شود. یک ترند جدیدتر در کفش های پنجه باز، کفش های پنجه بزرگ است که در آن یک باز شدن در جعبه پنجه تنها انگشت شست پا را نشان می دهد.

کفش ارتوپدی (Orthopedic Shoes)

کفش های ارتوپدی از افرادی که از اختلالات پا و مچ پا رنج می برند حمایت می کند. این کفش‌ها دارای پاشنه‌های پایین‌تری هستند که محکم هستند تا بیشترین ثبات را ارائه دهند. آنها پد اضافی را ارائه می دهند که ممکن است تا کفی گسترش یابد. آنها جعبه های پنجه پهن تری نسبت به کفش های معمولی دارند. کفش های ارتوپدی اغلب توسط افرادی استفاده می شود که از بونیون، میخچه، انگشت چکشی و فاسیای کف پا رنج می برند.

کفش های پلت فرم (Platform Shoes)

کفش های پلت فرم به هر کفشی گفته می شود که کف و پاشنه آن بسیار ضخیم باشد. ارتفاع کفی حداقل یک اینچ است اما معمولاً در محدوده سه تا چهار اینچ است. برخلاف کفش آسانسور که هدف آن پنهان کردن افزایش اینچ است، هدف از کفش های پلت فرم اضافه کردن ارتفاع آشکار است. کفی های پلت فرم می توانند روی پاپوش ها، مول ها، مری جین ها، کفش های پاشنه بلند، چکمه ها و حتی کفش های کتانی ظاهر شوند.

پمپ ها (Pumps)

پمپ ها همان طراحی اولیه کفش های دادگاه را دارند. آنها کفش های رسمی با دمپ های کم برش هستند. با این حال، پمپ ها لزوماً دارای کمان یا سگک بر روی vamp نیستند. علاوه بر این، پمپ ها معمولاً پاشنه بلندتری نسبت به کفش های سنتی دادگاه دارند. پمپ ها در محیط های حرفه ای، برای امور رسمی و یا در محیط های نیمه رسمی استفاده می شوند. آنها معمولاً از چرم یا مواد مصنوعی چرم مانند ساخته می شوند.

کفش پوینت (Pointe Shoes)

کفش های پوینت، کفش های باله ای هستند که برای رقصیدن به صورت پوینت ساخته می شوند. آن‌ها با دمپایی‌های باله استاندارد با جعبه‌ای دراز که از انگشتان پای رقصندگان پشتیبانی می‌کند و آنها را قادر می‌سازد زمان بیشتری را به صورت نقطه‌ای سپری کنند، متفاوت هستند. آنها همچنین دارای یک ساق هستند که قوس پا را در حالی که رقصنده در حالت پوینت است پشتیبانی می کند. کفش های پوینت در چندین مدل موجود هستند تا بهترین تناسب را داشته باشند. بیشتر رقصنده های حرفه ای کفش های پوینت سفارشی دارند.

کفش دویدن (Running Shoes)

کفش های دویدن، کفش های ورزشی هستند که برای دویدن طراحی شده اند. انواع مختلفی از کفش های دویدن بسته به نوع دویدن و نوع دونده وجود دارد. کفش‌های مختلفی برای دونده‌های سرعت، مسابقه‌های تریل، مسابقات جاده‌ای، ورزشکاران سه‌گانه و دویدن‌های معمولی وجود دارد. سبک‌های مختلف کفش‌های دویدن بر نحوه برخورد پا با زمین تمرکز می‌کنند و لایه‌های مناسبی برای حمایت از ضربه پا فراهم می‌کنند. در بعضی جاها از همه کفش های ورزشی معمولی به عنوان کفش دویدن یاد می شود.

چکمه اسب سواری (Riding Boots)

چکمه های سوارکاری برای اسب سواری طراحی شده اند. آنها بلند قد هستند و معمولاً از کنار ساق پا می گذرند و درست زیر زانو می ایستند. کفش ها دارای پنجه های محکم و پاشنه های کم هستند که کمی شیب دارند تا چسبندگی بهتری روی رکاب داشته باشند. چکمه های سواری معمولا مشکی یا قهوه ای هستند. آنها از چرم یا مواد چرم مصنوعی با زیره لاستیکی سخت ساخته شده اند.

صندل (Sandals)

صندل یک اصطلاح عمومی برای کفشی با کفی صاف است که با بند در پایین پا نگه داشته می شود. صندل ها اجناسی بسیار معمولی هستند که در سبک های متنوعی عرضه می شوند. برخی از انواع صندل های موجود عبارتند از صندل رومی، پاپوش، دمپایی، صندل هوآراچ و زوریس. آنها را می توان با هر ماده ای از جمله جوت، چرم، چوب پنبه، لاستیک و پلاستیک ساخت.

کفش زین(Saddle Shoes)

کفش زینی یک کفش آکسفورد با استایلی مشخص است. پانل تزئینی وسط پا شبیه یک زین است. معمولا رنگ آن با بقیه کفش متفاوت است. رایج ترین انتخاب یک آکسفورد سفید با زین مشکی و توری سفید است. کفش های زین در دهه های 1940 و 1950 بسیار محبوب بودند، اما هنوز هم می توان آنها را دید.

           

اسلایدها (Slides)

سرسره صندلی است که پشت و رو باز است. کفش با یک یا چند بند که به صورت افقی روی پا قرار می گیرد نگه داشته می شود. یک سرسره از لاستیک، پلاستیک یا چرم ساخته می شود که زیره آن از هر یک از آن مواد و همچنین چوب پنبه و چوب ساخته شده است. به این دلیل که لغزش روی پا و خارج کردن آن آسان است، "سرسره" نامیده می شود.

کفش ورزشی (Sneakers)

کسانی که از اصطلاح "کفش کتانی" استفاده می کنند ممکن است از هر کفش ورزشی صحبت کنند. کفش‌های کتانی همچنین می‌توانند به کفش‌های بوم غیر ورزشی با کفی سبک یا نرم اشاره کنند، اگرچه این یک کاربرد نادر از این اصطلاح است. همچنین ببینید: کفش ورزشی، مربی. برای اطلاعات بیشتر، لیست کامل انواع کفش های کتانی ما را ببینید.

چکمه پنجه فولادی (Steel-toe Boots)

چکمه های پنجه فولادی، چکمه های کاری هستند که دارای پنجه فولادی تقویت شده هستند. پوشش فولادی ممکن است در داخل جعبه پنجه قرار داشته باشد یا به بیرون متصل شود. چکمه های پنجه فولادی در برخی از خطوط کاری مهم هستند که خطر افتادن اقلام روی پاها را تهدید می کند. افرادی که در مناطق ساختمانی و صنعتی کار می کنند ممکن است ملزم به پوشیدن چکمه های پنجه فولادی باشند. این چکمه ها معمولا از مواد بسیار محکم ساخته می شوند تا در صورت تصادف از کل پا محافظت کنند.

کفش اسکی (Ski Boots / Skiing Shoes)

چکمه های اسکی چکمه هایی هستند که برای اتصال به اسکی برفی ساخته می شوند. آنها چکمه های بسیار سفت و سختی هستند که درآوردن و پوشیدن آنها تا حدودی دشوار است. چکمه‌های اسکی با ورودی جلو، که به عنوان top-entry نیز شناخته می‌شوند، مسلماً رایج‌ترین نوع چکمه‌های اسکی هستند. آنها دارای چهار سگک و یک بند برای اطمینان از تناسب محکم هستند. راه رفتن با چکمه‌های اسکی سخت است، زیرا بسیار سنگین هستند و حرکت را محدود می‌کنند. با این حال، آنها انتخاب مناسبی برای بعد از ظهر در دامنه هستند.

دمپایی (Slippers)

دمپایی نوعی کفش است که زیره بسیار سبکی دارد و به راحتی می توان آن را سر و پا کرد. آنها را می توان تقریباً از هر نوع ماده ای ساخت اما معمولاً از پارچه، نمد یا چرم ساخته می شوند. این کفش ها تقریباً به طور انحصاری به عنوان کفش هایی برای پوشیدن در خانه و نه در مکان های عمومی در نظر گرفته می شوند. برخی از استثناهای قابل توجه موکاسین و دمپایی باله هستند. کلمه "دمپایی" زمانی به کفش های پاشنه بلند اطلاق می شد، اما این دیگر رایج نیست.

قسمت اول مقاله انواع  کفش را می توانید اینجا مطالعه کنید و برای مطالعه قسمت دوم مقاله انواع  کفش را اینجا کلیک کنید.

این مقاله ادامه دارد...

مدیر سایت