انواع زیره کفش و ویژگی آنها

انواع زیره کفش و ویژگی آنها

زیره کفش بخش اصلی هر کفشی است. زیره ها در تماس مسقیم با سطح زمین هستند و از کف پای شما محافظت می کنند و از آسیب رسیدن به پای شما جلوگیری می کنند. پوشیدن کفش بدون زیره شبیه به راه رفتن با پای برهنه است. تصورکنید با پای برهنه در حال دویدن هستید و هیچ چیز برای محافظت از پاهایتان وجود ندارد. ناراحت کننده است، درسته؟ احتمالاً در نهایت با کبودی و سایر زخم ها در پاهایتان مواجه خواهید شد. زیره کفش از مواد مختلفی ساخته می شود چرا که انواع کفش ها به زیره های متفاوتی نیاز دارند. به عنوان مثال، زیره چکمه های پیاده روی یا کفش های دویدن نمی تواند مانند کفش های باله باشد چون عملکردهای متفاوتی دارند. برای تصمیم گیری آگاهانه در انتخاب کفش مناسب، باید جزئیات ضروری را در مورد مواد اولیه و کاربردشان بدانید. انتخاب بهترین مواد نقش مهمی در تضمین راحتی، عملکرد و دوام یک کفش دارد.  در این مقاله همه چیزهایی که باید در مورد مواد مختلف زیره کفش بدانید و اینکه برای چه کاری مناسب هستند را مورد بحث قرار خواهیم داد. 

انواع مختلف زیره کفش

زیره کفش لاستیک

صدها سال است که از لاستیک طبیعی برای ساختن زیره کفش استفاده می شود. در حال حاضر، تولید کنندگان در صنعت کفش، لاستیک طبیعی را با ترکیبات مختلف لاستیک مصنوعی تکمیل کرده اند. زیره های لاستیک بسیار بادوام هستند. آنها را می توان در هر آب و هوایی پوشید. بهترین بخش این است که این زیره ها در برابر آب مقاوم هستند، بنابراین هرگز نگران نفوذ آب در کفش های خود مخصوصا در روزهای بارانی نباشید. زیره های لاستیک برای پوتین های زمستانی، کفش های پیاده روی و پوتین های کار ایده آل هستند. آنها ظاهری غیررسمی به پوتین ها می دهند چرا که بسیار ضخیم تر از زیره های دیگر هستند. عیب اصلی زیره های لاستیک این است که وقتی به طور پیوسته برای مدت طولانی استفاده می شوند، مستعد سایش (ترک خوردن) هستند که البته بسته نوع مواد اولیه استفاده شده این مورد در زیره های لاستیک درجه یک اتفاق نمی افتد. توضیحات تکمیلی زیره لاستیک را در اینجا می توانید مطالعه کنید. همچنین محصولات جنس لاستیک را میتوانید در زیره لاستیک ببینید.
 

 

زیره کفش ترمو 

زیره کفش ترمو از لاستیک ترموپلاستیک (TPE) ساخته می شود. این زیره ها دارای کیفیت بالایی هستند و در برابر لغزش و سایش به شدت مقاوم می باشند. مواد ترکیبی زیره ترمو باعث خوشبو شدن این زیره می شود به طوریکه  که در همان ابتدا نظر شما را جلب می کند، این خوشبو بودن تا حدودی می تواند باعث جلوگیری از بوی بد پا شود. در مواد ترمو می توان از ترکیب رنگ های متفاوتی استفاده کرد به شکلی که قسمتی از زیره به یک رنگ و قسمت دیگری به رنگ دیگری باشد، که با کمی خلاقیت در تولید یا طراحی مدل کفش، زیبایی 2 چندانی به کفش می دهد. شکستی در زیره ترمو بسیار پایین است و به ندرت دیده می شود. همچنین امکان سایش در زیره ترمو بسیار کم است. زیره کفش ترمو دارای عایق سرما می باشد که باعث جلوگیری از انتقال دمای زمین به پا می شود در نتیجه این زیره برای کفش زمستانی مناسب است. محصولات جنس ترمو را میتوانید در زیره ترمو ببینید.

 

زیره کفش پلی اورتان (PU)

این زیره از مواد پلیمری آلی ساخته شده است. این زیره خواص مکانیکی طولانی مدت دارد. علاوه بر این، این زیده بادوام و مقاوم در برابر آب هست. این زیره همچنین دارای چگالی کم و مقرون به صرفه هست. این زیره برای کفش های ایمنی انتخاب مناسبی می باشد.

 

زیره کفش نئولایت

زیره کفش نئولایت جایگزین مقرون به صرفه زیره چرم است و از خصوصیات بارز آن می‌توان به مقاوم بودن در برابر آب اشاره کرد. این زیره وزن نسبتاً بالایی دارد اما در برابر سایش و شکستن مقاوم است. این زیره در معمولاً در کفش های مجلسی و رسمی استفاده می شود چرا که زیبایی خاصی به کفش می دهد. محصولات جنس نئولایت را میتوانید در زیره نئولایت ببینید.

 

زیره کفش چرم

در مقایسه با انواع دیگر زیره ها، زیره های چرمی ماندگاری و کیفیت بالایی دارند. زیره های چرم می توانند شرایط سخت را تا زمانی که به درستی نگهداری شوند تحمل کنند. مزیت دیگر این زیره ها این است که قابل تنفس هستند. بنابراین وقتی کفش های چرمی می پوشید، عرق پاهای شما را می گیرد. اما این زیره برای کفش های زمستانی انتخاب مناسبی نیستند. زیره‌های چرمی نیز می‌توانند شکل پای شما را به خود بگیرند. این زیره ها برای کفش های رسمی ایده آل هستند. همچنین زیره های چرم سنگین هستند که این نیز یکی از معایب زیره چرم به حساب می آید.
 

 

زیره کفش تی پی یو  (TPU)

زیره کفش تی پی یو (TPU) در برابر سایش مقاومت بسیار بالایی دارد و عایق خوبی محسوب می‌شود و در برابر شکستن نیز مقاوم است. این زیره استحکام بالایی دارد و در عین حال انعطاف‌پذیر است. 

 

زیره کفش EVA 

زیره اتیلن وینیل استات (EVA) دارای خاصیت ضربه گیر هست. زیره یک ضربه گیر طبیعی است. این خاصیت باعث می شود که اکثر برندها از آنها برای کفش های خود استفاده می کنند. علاوه بر این، آنها فوق العاده انعطاف پذیر و سبک وزن هستند. کف پاها نیز کشسان هستند. این زیره ها برای کفش های روزمره ایده آل هستند.

 

زیره کفش PVC

زیره های پی وی سی به دلیل خاصیت عایق بودن محبوب هستند. آنها مقرون به صرفه هستند و جایگزین ارزان تری برای چرم هستند زیرا خواص مشابهی دارند. درست مانند چرم، زیره های پی وی سی را می توان به اشکال مختلف قالب ریزی کرد. این زیره برای مناطق سرد سیر مناسب نیست و در کشورهای گرم سیر و خشک کاربرد دارد.

 

زیره کفش ترکیبی

زیره ترکیبی از دو ماده ساخته شده است. برای مثال چرم و لاستیک. تمام زیره کفش چرم است، اما سازندگان کفش در قسمت پاشنه و قسمت جلوی کفش از لاستیک استفاده می کنند چرا که لاستیک باعث دوام بیشتر کفش می شود. علاوه بر این، انعطاف پذیری کفش را بالا می برد. این نوع زیره ها اکثرا برای کفش های مجلسی ایده آل هستند.


نتیجه
در آخر قابل ذکر است که تمام زیره هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم دارای مزایا و معایبی هستند. هر زیره خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد، بنابراین قبل از خرید باید نکات مثبت و منفی را با توجه به کاربری کفش بدانید.


منابع:

1. shoes-report.com

2. www.comunitymade.com

مدیر سایت